Η Ουσιαστική Αναθεώρηση του Συντάγματος
Μήτρα παραγωγής τής πολιτικής σε κάθε δημοκρατική χώρα είναι το Σύνταγμά της. Οι θεσμοί που περιλαμβάνει και οι δημοκρατικές διαδικασίες που ορίζει, διαμορφώνουν την ποιότητα τής πολιτικής ζωής της. Η υποβάθμιση τής πολιτικής στην Ελλάδα δεν οφείλεται σε έλλειψη πολιτικών προσωπικοτήτων, αλλά στην ανεπάρκεια συνταγματικών επιταγών ελέγχου, που επέτρεψε την ανάρρηση αχαλίνωτων πολιτικών, την ανεξέλεχκτο δράση τους και την εξουσιαστική περιθωριοποίηση τού Ελληνα..
Το Σύνταγμά μας, κατασκευασμένο για υπηκόους το 1843, εξασφάλισε άριστα και εδραίωσε τα θεμελιώδη δικαιώματά μας, αλλά δεν δίνει, στούς σημερινούς πολίτες, καμμία ευκαιρία συμμετοχής, παρέμβασης ή ελέγχου στη διαμόρφωση τής πολιτικής σκηνής. Είναι, επομένως, ασύμβατο με τον χαρακτήρα τού εξελιγμένου Ελληνα, τού οποίου η ελευθερωσύνη και η φιλαρχία οδήγησαν στήν επινόηση τής Δημοκρατίας ως πολίτευμα. Η αυτοδιοικησία και η αυτοδιαχείριση είναι σύμφυτες με την υπόστασή του και σε όποια εξουσία δεν συμμετέχει την θεωρεί ξένη και στέκεται απέναντί της, απο επιφυλακτικός μέχρι αρνητικός,. Φθάσαμε, ήδη, σε τέτοια πολιτειακή κατάπτωση, ώστε τα ίδια τα όργανα τής Πολιτείας να παραβιάζουν τα άρθρα τού Συντάγματος και οι πολίτες να θεωρούν την αποχή απο την πολιτική ως αξιοπρέπεια και την ενασχόληση ως βλακεία ή ύποπτη σκοπιμότητα. Προβάλλει αδήριτη η ανάγκη μιάς άλλης μορφής Συντάγματος, για να μην ασκείται, πλέον, η Εξουσία ερήμην τών Ελλήνων, οι επιταγές τού οποίου πρέπει,
- να προσφέρουν νέους συνταγματικούς θεσμούς συμμετοχής
- να συνδέουν αρμονικά τις σημερινές κοινωνικές δυνάμεις με ανάλογες πολιτικές δομές
- να εξασφαλίζουν, με την προβλεπτικότητά τους, ένα ποιοτικό μελλον στη Δημοκρατία μας, μέσα στις αυριανές κοινωνικές συνθήκες που διαμορφώνουν οι παγκόσμιες εξελίξεις, το νέο αιώνα, τής επικοινωνιακής υπερτεχνολογίας.
- να καθιστούν δυνατή την ουσιαστική αποδοχή του απο την κοινωνία και να θεμελιώνουν μια αδιατάρακτα ισόρροπη σχέση πολίτη-πολιτικών-Πολιτείας.
Πρέπει, όμως, όλοι να συνειδητοποιήσουμε, καλά, οτι είναι μάταιο να περιμένουμε απο τούς εν ενεργεία πολιτικούς οποιαδήποτε αλλαγή, όπως απέδειξαν οι επανειλημμένες Αναθεωρήσεις του. Είναι παράγωγα και διεκπεραιωτές αυτού τού Συντάγματος και δεν θέλουν καθόλου να μετριάσουν , την αποκλειστικότητα τής άσκησης τής Εξουσίας που τούς παρέχει. Αν θέλουμε να βγούμε, ως πολίτες, απο το περιθώριο και να αποκτήσουμε δικαιώματα πολιτικής παρέμβασης, ώστε να καταστεί η σφύζουσα δύναμη τού Ελληνικού Λαού μοχλός βελτίωσης τού Πολιτεύματος, τότε πρέπει να αντικαταστήσουμε το «δε βαριέσαι» με τη διεκδίκηση, να ενώσουμε άμεσα τις φωνές μας και , να επιβάλουμε τη θέλησή μας, ως εκφραστές τής Λαϊκής Κυριαρχίας.
Εχω δημοσιεύσει πρόσφατα μια μελέτη σχετικά με την αναγκαιότητα αλλαγής του πολιτεύματος σε Προεδρική Δημοκρατία. Αυτό σημαίνει νέο Σύνταγμα και έγκρισή του με Δημοψήφισμα.(“Το επόμενο βήμα της πολιτικής. Η προεδρική Δημοκρατία” Εκδόσεις Ι Σιδέρης, Αθήνα 2011)
Αθ. θεοδωράκης
Συμφωνώ στην ουσιαστική αναθεώρηση του Συντάγματος, αλλά με δημοψήφισμα.
Δεν έφθασε λοιπόν ο καιρός για ένα ΝΕΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ, με ΔΗΜΟΦΗΦΙΣΜΑ που θα προταθεί από μία ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗ, με πρόβλεψη την εκλογή καλών κ΄αγαθών πολιτών ως ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ, με εκλογικό νόμο απλής αναλογικής, από τις κοινωνίες που αυτοί ζουν και κατόπιν να γίνεται η εκλογή Υπουργών και Πρωθυπουργού, αλλά και εξοκοινοβουλευτ ικού Προέδρου της Δημοκρατίαςμε με ορισμένες εξουσίες μέχρι και της διάλυσης της Βουλής, από τους ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ που θα ψηφίζουν κατά συνείδηση, ώστε να πάψει επιτέλους η υποταγή στο κόμμα ή στο αρχηγιλίκι;
Η ιδέα του Δημοψηφίσματος θα πρέπει να διαδίδεται από τώρα, με κάθε μέσο και να αρχίσει πάραυτα η συλλογή υπογραφών, σε ορισμένο τύπο εγγράφου, για το ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ, ώστε να μην αμφισβητηθεί ούτε μία υπογραφή από την ΕΕ. Υπάρχουν έντιμοι Συνταγματολόγοι για το κάθετί που θα απαιτηθεί.